Brynych Pavel
Optimalizace přeplňování dvoudobého vznětového motoru
Vedoucí práce: Macek Jan, Prof. Ing. DrSc. (12120)
Práce se zabývá matematickou simulací dvoudobého dvouválcového vznětového motoru přeplňovaného
turbodmychadlem a různými variantami mechanicky hnaných dmychadel v různém pořadí zapojení v
softwarovém prostředí GT-Power. Optimalizace plnicí skupiny se provádí vhodnou volbou
převodového poměru pohonu mechanicky hnaného dmychadla a otevíráním obtoku turbíny
turbodmychadla popř. změnou její geometrie. Cílem práce je zvolit pořadí zapojení jednotlivých
dmychadel a jejich parametry pro danou aplikaci.
Červenková Naďa
Měření a hodnocení tepelných čerpadel pro klimatizaci v režimu chlazení
Vedoucí práce: Petrák Jiří, Prof. Ing. CSc. (12107)
Cílem příspěvku je stanovení metodiky pro hodnocení chladicích zařízení v klimatizaci.
Uvedená metodika bude poté ověřena na vybraném reálném zařízení. Společenský požadavek na
vývoj této nové metodiky vyplývá z potřeby naplnění nařízení a směrnic Evropského parlamentu
a Rady a dále zákonů a vyhlášek České republiky.
Krestýnová Ivana
Frekvenční analýza odezev vnitřní teploty nevytápěných budov na změnu vnější teploty
Vedoucí práce: Vyhlídal Tomáš, Doc. Ing. Ph.D. (12110)
Tento článek se zabývá roční analýzou odezev vnitřní teploty nevytápěných budov na změnu vnější
teploty. Nejdůležitějším úkolem je vyhodnocení zesílení, ofsetu a fázového posunutí oscilací
vnitřní a vnější teploty těchto budov. Dalším výstupem je Lyssajousova elipsa porovnávající
naměřená data vnitřních a vnějších teplot v daných časových úsecích proložená sinusovou funkcí.
Data jsou zpracována z naměřených hodnot v italském kostele Frari a paláci Grimani v Benátkách,
muzejní místnost v Cremoně (dodaných od National Research Council v Padově). Většina z těchto
naměřených hodnot nám byla poskytnuta za jeden rok.
Liškář Petr
Vrtulový list pro dieselový letecký motor
Vedoucí práce: doc.Ing.Svatomír Slavík, CSc. (12212)
Článek se zabývá návrhem vrtulového listu s vysokou účinností pro dieselový letecký motor. Je
navržena nová řada vrtulových profilů. Pro návrh geometrie listu je využita metoda stanovení
optimální cirkulace a pro stanovení aerodynamických charakteristik metoda nosné plochy, která
dávala nejdůvěryhodnější výsledky. Je stanoveno zatížení motoru vrtulí, optimální pracovní
režimy vrtule a nakonec také porovnání výsledků analytického řešení s numerickou simulací
programem Fluent.
Moravec Miloš
Teplotní napjatost na hlavě motoru C28
Vedoucí práce: Španiel Miroslav, Doc. Ing. CSc. (12105)
Diplomová Práce obsahuje kompletní teplotní analýzu hlavy motoru C28 a jeho chladícího systému.
Konkrétně se práce zabývá modelováním teplotních polí metodou konečných prvků a zahrnutím 1D
proudění kapalin v konstrukcích s chlazením. V úvodu jsou zhodnoceny současné metody simulace
tepelného přenosu, z nichž jako stěžejní byla vybrána metoda konečných prvků (MKP). Práce
obsahuje základní informace o metodách vážených reziduí a také se podrobně věnuje
Petrov-Galerkinově metodě, jejímž použitím se dají řešit problémy kombinace vynucené
konvekce/kondukce. Na jednoduchém modelu je ověřena možnost výpočtu nesvázané úlohy proudění a
vedení tepla v programovém prostředí ABAQUS.
Pěnička Michal
Vliv teploty a rychlosti sušícího vzduchu na kinetiku konvektivního sušení
Vedoucí práce: Hoffman Pavel, Doc. Ing. CSc. (12118)
Cílem této práce bylo ověřit, jaký vliv má změna teploty a rychlosti sušícího vzduchu na
kinetiku konvektivního sušení. V tomto případě se zkoumal vliv na tvar sušící křivky a celkový
čas sušení, kdy v sušině zůstává maximálně 5% vlhkosti. Tento vliv byl porovnáván pro tři
základní způsoby obtékání sušeného vzduchu okolo sušeného předmětu, které mají simulovat různé
druhy sušáren používaných v průmyslu. Na získané sušící křivky bylo aplikováno osm
matematických modelů, které jsou nejčastěji používány v potravinářském průmyslu pro popis
průběhu konvektivního sušení. Z těchto matematických modelů se nejvíce shodoval s naměřenými
hodnotami dvou-parametrický model.
Rak Ladislav
Benzínový dvouválcový přeplňovaný motor pro automobily
Vedoucí práce: Macek Jan, Prof. Ing. DrSc. (12120)
Práce pojednává o zmenšování (downsizingu) spalovacích automobilových motorů při udržení
stejného výkonu jako u pohonných jednotek s vyšším zdvihovým objemem a větším počtem válců.
Dvouválcový benzínový přeplňovaný motor má předpoklady pro využití v malých vozidlech. Práce
řeší problematiku simulace OD modelu a 1D modelu motoru (software GT Power). Práce se
soustřeďuje na optimalizaci přeplňování motoru výfukovým turbodmychadlem a zkoumá vliv různých
typů sacích a výfukových potrubí pro dosažení maximálního výkonu motoru. Práce ukazuje současné
ekonomické a technické limity dvouválcových benzínových motorů pro automobily.
Zejda Martin
Vliv strukturálního tlumení na flutterové charakteristiky malého sportovního letounu
Vedoucí práce: Slavík Svatomír, Doc. Ing. CSc. (12122)
Jsou představeny základní matematické modely tlumení a experimentální zjišťování velikosti
strukturálního tlumení z frekvenční odezvy systému. Vybraná metodika byla aplikována na měření
několika typů letounu. Je uveden příklad výpočtu flutteru ocasních ploch s uvážením vlivu
strukturálního tlumení. Je diskutována aplikovatelnost použité metodiky pro potřeby
aeroelastického výpočtu.
Zeneli Edmond
Studie energetického bloku s odsolováním mořské vody
Vedoucí práce: Prof.Ing. František Jirouš, DrSc. (12107)
This article is focused on two main methods of seawater desalination,reverse osmosis and multi-
effect distillation, respectively. Each method is analyzed separately. Municipal solid waste
(MSW) is used as energy source. Coupling of waste to power and seawater desalination plant is
discussed in this paper. Thermal analysis of multi-effect distillation section has been
carried out.This paper assumes a touristic area where this process could by worthy. The main
goal of this article is to calculate the unit product cost of fresh water as main parameter in
desalting plants.