Bílek Pavel 4/12
Impact of process and material parameters on roundness of piston of inlet valve for diesel injection pump.
Vedoucí práce: Ing. Jana Sobotová (12132)
Práce na téma „Vliv procesních a materiálových parametrů na kruhovitost pístu sacího ventilu
pro dieselové vstřikovací čerpadlo“ se zabývá dokončovacím procesem broušení pístu, kdy dochází
k nedodržení předepsané kruhovitosti na součásti.
Je zaměřena především na popis problém s kruhovitostí u součásti a věnuje se metodám a
experimentům, které byly použity pro zjištění hodnot a následnou optimalizaci dokončovacího
procesu pro zajištění optimální kruhovitosti.
Čistecká Petra 5/15
Analysis of experimentally measured samples of distribution of the contact stress in the hip joint prosthesis.
Vedoucí práce: RNDr. Matej Daniel, Ph.D. (12105.3)
Lidský kyčelní kloub je kulový kloub, jež je tvořen kulovitou hlavicí stehenní kosti a velmi
hlubokou kloubní jamkou (acetabulum) kyčelní kosti, obalen chrupavkou. V poslední době bylo
zjištěno, že acetabulární fossa přispívá k lepšímu rozložení kontaktního tlaku a následnému
snížení jeho nejvyšší hodnoty. Cílem této práce je prokázat tyto předpoklady experimentálně,
analýzou rozložení kontaktního tlaku v kyčelní endoprotéze. Rozložení tlaku bylo naměřeno FUJI
filmy užitím testovacího systému MTS 858.2 Mini Bionix v souladu s ISO 14242-1 standard.
Naměřené vzorky byly analyzovány užitím vytvořeného počítačového programu. Výsledky ukazují
nerovnoměrné rozložení tlaku s vysokou citlivostí k ohybovým artefaktům. Výsledky jsou ve
shodě s matematickým modelem.
Horčička Jiří 4/8
Student's account system
Vedoucí práce: Jiří Horčička (12138)
Zjednodušený účetní progam určený nejen pro učitele, ale i pro studenty, s možností používat
přímo při cvičeních z předmětu účetnictví. Tento program je rovněž přizpůsoben pro názorné
předvádění praktických příkladů na přednáškách. Do programu je zabudována aktuální účetní
osnova. Systém umožňuje založení počáteční rozvahy a vytvoření nových účtů a na konci účetního
období automaticky vypočte konečnou rozvahu a výsledovku a určí hospodářský výsledek. Výsledky
je možné formou výpisu všech účtů zpracovat pro tisk.
Hynouš Jan 5/12
Contact analysis in FEA regarding to effectiveness of a run
Vedoucí práce: doc. Ing. Miroslav Španiel, CSc. (12105)
Tato práce se zabývá řešením kontaktní úlohy v MKP s ohledem na efektivitu výpočtu. Na její
realizaci se spolupracovalo s firmou Ricardo Prague s. r. o., která působí v oblastech výzkumu
a vývoje pro automobilový průmysl.
Práce pojednává o různých modelovacích technikách v konečně prvkovém softwaru Abaqus. Poznatky
byly následně aplikovány na model ojnice. Na tomto modelu bylo ukázáno, že správně nastavený
kontaktní problém společně s použitím dokonale tuhého tělesa a efektivním nastavením řešiče
přinese zkrácení výpočtového času.
Klouda Pavel 4/3
Traction of underground by two stage front gearbox
Vedoucí práce: doc. Ing. Josef Kolář, CSc. (12120)
Řešení pohonu metra pomocí dvoustupňové čelní převodovky a začlenění do zástavbového prostoru
v prostoru podvozku
Paul Josef 6/8
Structure and mechanical properties of biocompatible ZrN film on various substrates
Vedoucí práce: doc. RNDr. Vladimír STARÝ, CSc. (12132)
Nitrid zirkonu je považován za slibný materiál pro povlakování povrchů nejrůznějších
materiálů, speciálně těch, určených pro trvalé tkáňové aplikace. V této práci byly studovány
dva typy ZrN povlaků připravené metodou PVD (naprašování s užitím elektrického oblouku nebo
magnetronu) a několik kombinací povlak/podložka (nebroušený a broušený 2D kompozit uhlík-
uhlík, Ti Gr. 2 a vysoce legovaná ocel X153CrMoV12). Byla měřena struktura nanesených povlaků
metodou rtg. difrakce a některé jejich mechanické vlastnosti. Mezi povlaky připravenými výše
uvedenými metodami a na různých podložkách byly nalezeny významné rozdíly jak struktury ZrN
povlaků, tak i jejich mechanických vlastností. Ze získaných výsledků měření biokompatibility
vyplývá, že ZrN může být považován za vhodný materiál pro povrchové modifikace kostních a
případně i zubních implantátů, ovlivňující vhodně integraci do okolní tkáně a zlepšující
jejich mechanické vlastnosti.
Pavlov Bogdan 4/4
Hydrogen Engine: Building an Air Flowmeter and Improving the Engine Control System
Vedoucí práce: MSc. Bruno Bradford, Ph.D. (Union College)
Hlavním cílem projektu bylo vyvinout systém na měření průtoku vzduchu vstupujícího do motoru,
který byl poháněn vodíkem. Bylo zvoleno aplikovat princip clonového měřidla. Vedlejším cílem
projektu bylo vylepšení systému zapalování motoru, aby bylo možné měnit dobu, kdy zapalování
nastává. Práce na projektu se konala v laboratoři spalovacích motorů školy Union College ve
státě New York, USA.
Pavlov Bogdan 4/4
Determining Resonance Frequency of an Airplane Wing
Vedoucí práce: Ing. Karel Weigel (12122)
Cílem projektu bylo stanovení resonancních frekvencí kmitání křídla. Byla použita
experimentální metoda Modální Analyza Konstrukce. Spočívá v analýze odezvy křídla na předem
stanovený buzení.
Důraz byl kladen na různá druhy budicích signálů a porovnání dosažených výsledků.
Cíl projektu byl dosažen. Také byla provedena analýza odezvy pro různé typy buzení a sestavený
odpovídající závěr.
Tukač Petr 4/4
Spur bevel gearbox for low-floor tram
Vedoucí práce: doc. Ing. Josef Kolář, CSc. (12120)
Obsahem prezentace je návrh čelně-kuželové převodovky pro nízkopodlažnou tramvaj. K přenosu
točivého momentu mezi elektromotorem a tramvajovými koly slouží dvě modulární převodovky.
Převodovky jsou dimenzovány na maximální rychlost tramvaje 70 km/h s možností výměny čelních
ozubených kol pro jízdu 50 km/h v náročnějším terénu s větším stoupáním. Projekt se skládá z
výpočtu jednotlivých dílů: čelního a kuželového ozubení, hřídelů a ložisek. Vlastní konstrukce
pohonu byla vymodelována v programu ProEngineer Wf3. Pohon na obou bocích tramvaje se skládá z
elektromotoru, dvou převodovek pro obě hnaná kola podvozku, uchycení k rámu podvozku, dvou
zubových spojek a dvou ojničkových spojek. Byla provedena hmotnostní analýza jednotlivých
součástí pohonu a stanoveny torzní tuhosti jednotlivých hřídelů. Dále byly vypočteny vlastní
frekvence torzních kmitů zjednodušené soustavy a stanoveny vlastní tvary kmitů.
Zábranský Martin
Vedoucí práce: Ing. Jan Baněček, Ph.D. (12120)
CTU CarTech je univerzitní tým složený ze studentů ČVUT v Praze, který vyvíjí vůz kategorie
Formula Student/SAE. Cílem snažení týmu je start na soutěži Formula Student Germany v srpnu
2009 s vozem, který si studenti sami postaví. V týmu je zapojeno kolem třiceti studentů
převážně z Fakulty strojní a z Fakulty elektrotechnické. Pracují na projektech týkajících se
vývoje vozu v rámci studia i ve volném čase. Projekty se týkají konstrukce a výroby, jak
strojních, tak elektrotechnických součástí vozu. Studenti mají díky práci v týmu jedinečnou
možnost realizovat své nápady a aplikovat znalosti nabyté na univerzitě. Obohacují si tím své
vesměs teoretické univerzitní vzdělání o praktické zkušenosti získané z realizace skutečného
soutěžního vozu, která s sebou nese mnohá úskalí a studenti se nevyhnou odpovědnosti za
výsledek. Kromě bohatých zkušeností bude studentům odměnou i možnost pilotovat tento vůz na
závodech na slavném okruhu Hockenheim.