Ahossy Cossi, Ing.
Modelování geometrie šnekového soukolí se zaměřením na pevnostní výpočty
Vedoucí práce: Doc. Ing. Jan Bečka, CSc. (12113)
V této práci jsou prezentovány modelování a simulace záběru šnekového převodu.
Šnekové kolo má pro válcový šnek charakter globoidního kola a je vytvářeno
odvalováním nástroje, který je shodný se šnekem. Tvar šneku je dán profilem jeho
závitu. Pojmenování šneku je však odvozeno od křivky, která vznikne řezem šneku
rovinou kolmou k jeho ose. Plocha boků závitové drážky šneku je šroubová plocha
vzniklá šroubovým pohybem přímky různoběžné s osou šneku. Tento proces zaručuje
sdružení šneku a šnekového kola, ale může dojit k přímkovému průsečíku v káždém
okamžiku záběru. Tato práce navrhuje analytický postup pro sdružení kontaktního
povrchu šneku a šnekového kola. Vyvinutý počítačový program umožňuje zkoumání
styčného povrchu a omezení chyby při převodu. Studie byla aplikována na
jednohodé šnekové soukolí.
Fojtů Petr, Ing.
Ověření spolehlivosti predikce chvění
Vedoucí práce: Doc. Ing. Pavel Bach, CSc. (12135)
Příspěvek popisuje průběh a výsledky experimentálního ověření modelu frézování, který je
používán pro predikci stability řezného procesu. V příspěvku je uveden také rozbor citlivosti
modelu na různé parametry.
Havliš Hynek, Ing.
Řízení brzdicího stendu s vířivou brzdou
Vedoucí práce: (12110)
Seznámíme se s realizací řízení brzdicího stendu pro optimalizaci výkonu spalovacího motoru
školní formule ČVUT (www.cartech.cvut.cz). Řešení bylo realizováno - podle zadání - s
minimálními náklady a zahrnuje programové vybavení PC (řídicí lineární regulátor) a akční člen
(PWM regulátor budicího proudu). Bylo využito maximum stávajících prvků měřicího systému -
měřicí aplikace v LabView a snímače, osazené na brzdě.
Řešení je poměrně jednoduché, ale funkční (viz fotografie a naměřené průběhy) a užitečné.
Hornová Jana, Ing.
Určení kontaktního tlaku v kyčelním kloubu z CT či MR snímků
Vedoucí práce: Doc. RNDr. Matej Daniel, Ph.D. (12105)
Předpokládá se, že zvýšený kontaktní tlak způsobuje koxartrózu. Kontaktní tlaky z dosud
sestavených matematických modelů vycházejí nižší než obvykle naměřené hodnoty. Předpokládáme,
že tyto rozdíly jsou způsobeny zjednodušenou geometrií u matematických modelů. Proto jsme
vytvořili model z CT a MR snímků, který zohledňuje reálnou geometrii kloubu. Výsledné hodnoty
kontaktního tlaku vypočtené pomocí tohoto modelu se blíží experimentálně zjištěným hodnotám jak
pro statické zatěžování, tak pro dynamické zatěžování v průběhu chůze.
Kajnar Pavel, Ing.
Twyman - Greenův interferomter s automatickým snímáním a vyhodnocením interferenčního pole.
Vedoucí práce: Prof. RNDr. Antonín Mikš, CSc. (12110)
Bezkontaktní metody vyhodnocování tvaru optických ploch patří mezi velice žádané nástroje právě
z důvodu eliminace fyzického kontaktu měřící a měřené součásti, který zvyšuje pravděpodobnost
poškození měřeného vzorku. Práce se zabývá návrhem konstrukce Twyman – Greenova interferometru
kompaktních rozměrů (průměr měřícího svazku 10 mm) s automatickým vyhodnoceváním
interferenčního pole. Hlavními výhodami tohoto řešení je především kompaktnost přístroje a plně
automatický proces nasnímání měřené plochy s následným vyhodnocením interferenčního pole.
Kašpárková Tereza, Ing.
Aktivní tlumení kmitání pomocí centralizovaných aktuátorů a vláken
Vedoucí práce: Doc. Ing. Zdyněk Šika, Ph.D. (12105)
Aktivní tlumení vibrací je nejčastěji realizováno použitím velkého množství aktuátorů.
Koncepce, která je popsána v tomto příspěvku, využívá mnohem menší počet aktuátorů, než je
obvyklé. První část příspěvku se věnuje základní kompozitové struktuře a vlastní koncepci
tlumení. V dalších částech je popsáno polohování senzorů a aktuátorů a jejich řízení.
Kopecký Miroslav, Ing.
Vyhodnocení stochastických procesů s využitím oboustraného filtru ve stabilometrii
Vedoucí práce: Doc. Ing. Josef Kokeš, CSc. (12110)
The study of human postural control is an active area of biomedical research, vital to
improving our understanding of human balance, evaluation and rehabilitation of individuals
affected by disorders. The human regulation of balance is a complex multi-sensory feedback
process which includes outputs from three main sensor types. Those sensors are relevant to the
balance investigation. (i.e. vestibular system, vision, and somatosensation). The goal of
article is to provide overview in new approach of body sway evaluation over sway center of
pressure (CoP). Data are moved to energy-frequency domain to obtain more valuable and true
result. The evaluation treats with dyadic filter band as the part of its analysis.
Kukula Pavel, Ing.
Kinematické řešení hexapodu 3R3R pomocí strukturní aproximace - metody pro zlepšení konvergence a výpočetní náročnosti
Vedoucí práce: Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc. (12105)
Příspěvek se zabývá řešením dopředné kinematiky hexapodu s trojúhelníkovou platformou pomocí
metody strukturní aproximace. Jsou ukázány různé přístupy pro zlepšení konvergence a snížení
výpočetní náročnosti. Především volba vhodné strukturní aproximace, zlepšení
konvergence pomocí řízené nebo odhadnuté relaxace a optimalizace výpočetního procesu. Celkový
efekt popsaných přistupů je ukázan jak na počtu potřebných kroků iteračního cyklu, tak na
potřebném výpočetním čase. Dále je porovnána vypočetní náročnost popsaných metod a klasické
Newtonovy iterační metody.
Lysák Pavel, Ing.
Optimální návrh integrovaného servopohonu a kuličkové matice
Vedoucí práce: Prof. Ing. Jaromír Houša, DrSc. (12135)
Obráběcí stroje vyžadují v oblasti pohonů pohybovývh os dosahování stále vyšších parametrů
polohové přesnosti při vysokých hodnotách rychlostí a zrychlení. Předpokladem konstrukce
takovýchto pohonů je mechanická stavba s minimální dynamickou poddajností. Jednou z možností
dosažení nižsí dynamické poddajnosti servopohonu je použití integrovaného servomotoru a
kuličkové matice. Příspěvek se zabývá rozměrovou a konstrukční optimalizací návrhu
elektromatice, realizací vybraného řešení a návrhem verifikace modelu.
Mikula Vít, Ing.
Koncepční vývoj pojezdu železničních jednotek
Vedoucí práce: Prof. Ing. Ladislav Rus, DrSc. (12120)
Příspěvek se zabývá koncepčním uspořádáním pojezdu železničních jednotek. V úvodu jsou
představeny nejpoužívanější typy železničních jednotek podle uspořádání pojezdu a rozložení
trakční výstroje. Detailněji je rozebrána problematika zatížení na jednotlivá kola podvozku,
což má velký vliv na opotřebení kontaktu kolo-kolejnice. Na závěr této rešerše jsou zobrazeny
výsledky do srovnávací tabulky, ze které je možné určit trendy celkového uspořádání
železničních jednotek pro regionální a vysokorychlostní dopravu.
Moravec Jan, Ing.
Minimalizace chyb a nerovnoměrnosti chodu pohonů ve výrobních strojích
Vedoucí práce: Doc. Ing. Pavel Souček, DrSc. (12135)
Hlavními požadavky kladenými na pohybové osy NC obráběcích strojů jsou vysoká přesnost
polohování a vysoká dynamika pohybů. Základní předpoklad pro dosažení těchto
protichůdných předpokladů jsou tuhá a lehká konstrukce mechanické struktury stroje. Těmito
parametry je dána výše první antirezonanční frekvence, která omezuje nastavení zesílení
kaskádně uspořádaných regulátorů rychlosti a polohy. Na výsledné dynamice a přesnosti
pohybu osy NC stroje se přirozeně výraznou měrou podílí přesnost samotného pohybového
mechanismu, motoru a zpětnovazebního odměřování pohybové osy. Příspěvek je zaměřen na
nerovnoměrnost chodu pohybové osy s prstencovým synchronním motorem s permanentními
magnety, který je využíván k přímým pohonům rotačních os NC obráběcích strojů pro pohony
otočných stolů, kolíbek a karuselů.
Starý František, Ing.
Řízení stanovišť pro zkoušení průmyslových zařízení a jejich částí
Vedoucí práce: Doc. Ing. Vojtěch Dynybyl, Ph.D. (12113)
Článek se zabývá řízením zkoušek a prací s naměřenými daty, které probíhají na Ústavu
konstruování a částí strojů. První zkouškou je měření pittingu přímých ozubených kol, které má
za cíl zjistit odolnost jednotlivých typů povrchových úprav proti vzniku pittingu. Další
zkouškou je zjišťování statické a dynamické tuhosti pružných spojek. Třetí zkouškou je
zjišťování účinností jednotlivých částí pásového dopravníku a jejich testování.